ROLATAST: sikeres szervizek nélkül nem működik a termelés

Fotó: Rolatast

 

A ROLATAST számára nem volt kérdés, hogy szerszámgépek és megmunkáló központok forgalmazása mellé szervizszolgáltatást is kell indítania. 2015 óta sokat bővült és fejlődött a ROLATAST szervizcsapata, amit Papp Dénes ügyvezető szerint nyugodtan nevezhetünk sikernek.

 

– A ROLATAST húsz éve van jelen a magyar piacon. Melyek voltak a vállalat legemlékezetesebb eseményei a két évtizedes fejlődés során? Mitől lett sikeres vállalkozás a ROLATAST?

– A ROLATAST 2004-es alapításakor német gép- és a forgácsoló iparban használatos berendezéseket gyártó vállalatok cégképviseletével indult. A német irányt azóta is következetesen tartjuk, az általunk kezelt megmunkálógépek, berendezések és eszközök szinte kizárólag németországi partnereink portfólióiba tartoznak. A mindenkori piaci igényt, illetve a forgácsolástechnológiai fejlődéseket figyelembe véve törekedtünk és törekszünk ma is a cégünk fejlesztésére, így biztosítva ügyfeleink teljeskörű támogatását.

Az apró mérföldkövek mellett a legnagyobb változást a Chiron Group magyarországi képviseletének ellátása hozta el életünkben, amivel a teljes támogatói hátteret ki kellett építenünk mind a folyamatos szerviz mind pedig a zavartalan alkatrészellátás tekintetében.

– Szlogenjükben hangsúlyozzák az egy darabra vetített optimális gyártásköltség fontosságát a beruházási döntésben. Milyen szempontok fontosak még vásárlóik számára döntéseik során?

– Ügyfeleinknek a náluk felmerülő feladatokra minden esetben a partnerink legoptimálisabb megoldásait kínáljuk, amik a beruházásaik és a tervezett gyártás során például egy „Turnkey, azaz kulcsrakész” megoldással magas hozzáadott értéket teremtenek. A beruházások tervezésekor minden esetben fontos paraméter az adott megmunkáló gép vagy más periféria berendezés várható rendelkezésre állási ideje és annak monitorozása, az automatizálás lehetősége, a gép vagy készülék felhasználóbarát kezelése, valamint a háttértámogatás biztosítása, mint a szerviz, az alkatrészellátás vagy a különböző gépgyártói tréningek és oktatások.

– Hogyan változott az elmúlt két évtizedben a cég által képviselt gyártók köre? A kezdetektől fogva kizárólag német gyártók termékeit forgalmazzák?

– A kezdeti időszak után – amikor is a forgácsoló szerszámok gyártása, után élezése Saacke szerszámköszörű központokon, ezek ellenőrzése és mérése Zoller szerszámbeállító és ellenőrző készülékeken volt fókuszban – a bővülő ügyfélkörünk, illetve azok igényei aktiválták a forgácsolás köré tudatosan választott partnereinkkel való együttműködést.

Fotó: Rolatast

Így kerültek hozzánk a Chiron Csoport megmunkáló központjai Chiron, Stama, Micro5 és CMS márkanevek alatt, valamint a forgácsoló üzemekben alkalmazott periféria készülékek, mint a Reven olaj- és emulzióköd leválasztók, az LPW alkatrésztisztító berendezések, a legyártott alkatrészek mosásához és tárolásához használható Fries termékei, a PCG GmbH keményfémalapanyag szortimentje, valamint az alkatrészgyártásban a Bahmüller és a Geibel&Hotz köszörűgépei.

Az ausztriai Fries és a Saacke Csoporton belüli svájci TTB szerszámköszörű márkák a kivételek a portfóliónkban, bár a német nyelvterület határait így sem léptük át.

– A cég tapasztalatai szerint miben változott, fejlődött a magyar szerszámgéppiac az elmúlt húsz évben? Hogyan változtak az igények? Melyek voltak a legkeresettebb szerszámgép típusok az elmúlt években?

– A vevői/végfelhasználói oldalon végbement fejlesztések új, komplexebb alkatrészeket igényelnek, ami az alkatrészgyártás technológiai folyamatait is felgyorsította. Míg mondjuk 10-20 évvel ezelőtt főként egyszerű esztergált és háromtengelyes marással előállított alkatrészek, munkadarabok voltak többségben, úgy az elmúlt években és manapság inkább a bonyolultabb, komplexebb alkatrészek lehetőség szerint egy felfogásból történő öttengelyes vagy akár hatoldali megmunkálására van több igény. A magas éves darabszámok esetében a Chiron Csoport két- vagy négyorsós megmunkálóközpontjai a legnagyobb hatékonysággal képesek gyártani egy hagyományos egyorsós géppel megegyező alapterületen.

Kicsit visszautalva „az egy darabra vetített optimális gyártásköltségre”, akkor természetesen a fentiekhez jönnek még a különböző automatizálási lehetőségek robotok, konvejorpályák és akár komplett automatizált cellák formájában.

– Milyen irányba fejlődik a szerszámgépek piaca? Hogyan alakítja át az iparágat az Ipar 4.0, a mesterséges intelligencia?

– A digitalizáció nagyban hozzájárult a szerszámgéppiac fejlődéséhez. Elég csak arra gondolni, hogy például egy éjszakai műszakban automata üzemmódban termelő gépet a kezelője, vagy a gyártásért felelős vezető, vagy a cég tulajdonosa ma már akár a saját otthonából a fotelben ülve tudja monitorozni.

A digitalizációnak köszönhetően számos egyéb lehetősége nyílt a felhasználóknak a különböző gépadatok kinyerésére, valamint ezek elemzésére. Sok esetben ezek az adatok a tervszerű karbantartások vagy javítások elvégzésében is segítségre lehetnek.

A fizikai paraméterek megváltozása és az abból kinyert adathalmaz elemzése után még időben be lehet avatkozni – vagy egy, az MI által elemzett folyamat végén maga a mesterséges intelligencia avatkozik be – elkerülve egy komolyabb és költségesebb géphibát vagy géptörést.

– Különféle perifériák értékesítésével is foglalkoznak a munkadarab tisztítórendszerektől a mérőgépekig. Mennyire elégedettek a szegmens fejlődésével? Tervezik a portfolió bővítését?

– A Zoller, vagyis a szerszámbemérés az első pillanattól kezdve része a mindennapjainknak. A megmunkálógépek mellé egy Zoller majdhogynem elengedhetetlen eszköz, főként, ha a gyártó a folyamatait különböző szabványok szerint végzi. Az alkatrészek gyártása közötti átszerszámozási idő és a jól bemért szerszámmal a gépi ütközések rizikója minimalizálható.

Korábban az alkatrész tisztítás csak egy-két ipari szegmensben volt követelmény – ilyen például az autóipar, az élelmiszeripar vagy az orvostechnológia –, ma már viszont egyre több vevő/végfelhasználó más ágazatokból is elvár egy minimális, de inkább komplexebb tisztasági szintet a beszállított alkatrész gyártójától. Ügyfeleink igényeit, kéréseit a legegyszerűbbtől a legkomplexebbig, akár egyedi folyamat kialakításával le tudjuk fedni. Ez a bizonyos fokú rugalmasság jó alap a jelenlegi szortimentünknek.

– Hány embert foglalkoztat jelenleg a vállalat? A ROLATAST szolgáltatásai magasan képzett, tapasztalt munkaerőt igényelnek. Hogyan sikerült egyben tartani és fejleszteni a csapatot?

– Jelenleg 22 a foglalkoztatotti létszámunk, míg a testvércégünknél a pécsi ACR-nél további három kolléga egészíti ki a teljes csapatot.

Fotó: Rolatast

Munkatársainknak a területükhöz tartozó német partnerinknél folyamatos tréningeket szervezünk és biztosítunk, hogy a piaci igényekre naprakészen tudjunk reagálni. A csapatunkat emberközpontú szemlélettel, szociális érzékenységgel, baráti összejövetelekkel, őszinte kiállással és az élet minden területén támogatással tudjunk egyben tartani.

– A ROLATAST 2015 óta foglalkozik szervizszolgáltatásokkal. Miért döntöttek úgy, hogy elindítják ezt a szolgáltatást?

– Ha az ember gépkocsit vásárol, akkor előtte megnézi, hogy baj esetén kihez tud fordulni, van-e gyári szerviz, kapható-e alkatrész az autóhoz, biztosított-e a gyári előírások szerinti karbantartások elvégzése.

Azt gondolom, termelő berendezést és a termelést támogató készüléket is csak így lehet vásárolni.

Ha nem tudnánk szerviz támogatást nyújtani Ügyfeleinknek, akkor valószínűleg nem lenne Magyarországon a Chiron Csoporttól közel 600 darab megmunkálóközpont üzemben.

Az ügyfeleink csak úgy tudnak a piacukon sikeresek lenni, ha a termelőgépeik mindig a lehető legjobb kondícióban vannak – ezért számunkra nem is volt kérdés, hogy lesz-e szervizcsapatunk. A hazánkba érkező Chiron megmunkáló központok számának növekedésével párhuzamosan bővült a szervizcsapatunk létszáma is, viszont folyamatosan ügyelünk az optimális üzemméret megtartására.

– Mennyire bizonyult sikeresnek a szerviz beindítása? Hogyan bővült a cég ezen tevékenysége? Csak saját termékeik szerviz szolgáltatását látják el, vagy más gépek javításával is foglalkoznak?

– 2015-ben két technikus kollégával indult a szerviz részleg ROLATAST-nál, ma a szervizcsapatunk 13 fővel látja el ügyfeleink megbízásait. Továbbá három éve vásároltunk Tatabányán egy 300 négyzetméteres csarnokot, amit modernizáltunk – itt gépfelújításokkal foglalkozunk, jelen sorok írásakor ez év végéig le van kötve minden kapacitásunk.

Fentiek alapján úgy vélem, kellő szerénységgel nyugodtan nevezhetem sikeresnek a szerviztevékenységünket. Viszont ennél sokkal fontosabb, hogy ügyfeleink visszajelzései szinte kivétel nélkül pozitívak, ez pedig szervizes kollégáink magas szintű tudását és megbízhatóságát tükrözi vissza.

Szervizünk elsősorban a Chiron Csoport megmunkáló gépeinek javításával, illetve karbantartásával foglalkozik. Természetesen más gépgyártó partnerünk megbízása alapján és gyári támogatása mellett is végzünk kiszállásokat.

Külön érdekesség, hogy nemrég egy több, mint 30 éves német megmunkálóközpontot adtunk vissza komplett felújítás után boldog tulajdonosának – átépítve a legmodernebb Siemens Sinumerik One vezérlésre. Ügyfelünk a mai napig csodálkozik, hogy voltunk képesek erre, őszintén bevallva mi is.

– Állandó résztvevői az Ipar Napjai és Mach-Tech kiállításoknak. Idén milyen gépekkel veszek részt az eseményen?

– Igen, 2005 óta minden egyes Mach-Tech kiállításon jelen voltunk, ez alól egyedül csak a Covid-időszak utáni volt kivétel.

Májusban egy Chiron FZ12FX öttengelyes megmunkáló központot automatizált cellával, valamint a periférián alkalmazható profi berendezéseket és eszközöket fogunk kiállítani. A legnagyobb dobásunk viszont talán a német partnereink logóival felékesített, saját Mitsubishi Lancer EVO IX R4 rallye versenyautónk lesz, amiben a versenysportot kedvelő ügyfeleink akár üléspróbát is végezhetnek!

Autopro / Szerző: Pörge Béla